SEO-Copywriting

SEO-copywriting; een magneet voor jouw bezoeker

Een goed ingerichte SEO-tekst helpt bezoekers vanuit Google te trekken, naar de juiste en meest relevante content! Het internet staat vol met content, echter; hoe kun je een potentiële bezoeker nu vanuit dit wereldwijde web aantrekken naar jouw content? Door je content tekstueel zo op te bouwen, waardoor Google jouw site goed kan ‘lezen’ en jou beloond met een goed zoekresultaat bovenaan in Google!

SEO-copywriting dient daarom een tweeledig doel;

  1. een site hoger laten verschijnen in Google, maar ook
  2. je potentiële bezoekers zo effectief mogelijk helpen in het bieden van de juiste informatie en/ of relevante content.
    Wanneer een tekst een bezoeker niet goed helpt, zal een bezoeker al snel afhaken en jou niet belonen met zijn verdere bezoek. Wanneer hij de pagina alsnog (snel) verlaat, rekent Google nog even met je af; de score van een pagina wordt hiermee negatief beïnvloedt en daarmee de score van de gehele site in Google…Een hele duidelijke no-go dus in SEO-land.

SEO-copywriting helpt dus je online vindbaarheid te verhogen. Online teksten vormen niet alleen meer de verwoording van een bedrijf, haar producten en diensten. Ze kunnen ook nog ingezet worden als motor voor de online aanwezigheid van het bedrijf, door gebruik te maken van zorgvuldig gekozen zoekwoorden.

Zoeken naar de juiste… zoekwoorden!

SEO-copywriting begint met een gedegen zoekwoordenonderzoek en zoekwoordenanalyse.

Hoe werkt het precies? Zoekwoorden zijn woorden die jouw product of dienst goed omschrijven. Het zijn ankerpunten waarmee je een tekst op een pagina kunt structuren, iets kunt accentueren en tot slot mee kunt onderscheiden ten opzichte van concurrenten. Deze ankerpunten gebruikt Google om jouw pagina te beoordelen op;

  • leesbaarheid voor de zoekmachine
  • effectiviteit en opbouw van de pagina
  • relevantie van de inhoud voor de bezoeker
  • en een plek waar bezoekers graag verblijven (stickyness)

Ter verduidelijking en de verbeelding;
Wanneer de site voor een bedrijf bijvoorbeeld ontworpen is als een goed verkopend huis op Funda, dan vormen zoekwoorden de elementen in het huis die het huis karakter geven. Van de indeling van het huis (de tekstopbouw), tot het type inrichting (zoekwoordenkeuzes), tot de accessoires in de keuken of de badkamer (accenten in de tekst). Samen zetten ze het huis neer als een goedverkopend object.

Zo werkt het ook met de onderliggende structuren en effecten van een goed opgebouwde SEO-tekst. Alle elementen werken samen om een webpagina (kamer van het huis) goed te laten scoren.

“Help mij jou online te vinden”

SEO-teksten worden daarom niet alleen geschreven om een bezoeker vast te houden en te verleiden, een goed ingerichte SEO-tekst helpt bezoekers vanuit Google te trekken, naar de juiste content! Dit laatste is essentieel. Wanneer een tekst een bezoeker misleidt, zal een bezoeker snel de conclusie trekken dat de pagina niet biedt wat hij zoekt en zal hij de pagina alsnog (snel) verlaten. Dit laatste wil je uiteraard voorkomen, omdat dit de score van een pagina negatief beïnvloedt en daarmee de score van de gehele site kan benadelen.

SEO-copywriting dient daarom een tweeledig doel; een site hoger laten verschijnen in Google, maar zeker ook je potentiële bezoekers zo effectief mogelijk helpen in het bieden van de juiste informatie en/ of relevante content. De opvatting dat een SEO-tekst een onleesbare tekst oplevert is inmiddels achterhaald. De Google zoekmachines is gestoeld op een snellerend algoritme. Leesbaarheid en taallevendigheid staat dan ook hoog in het vaandel. Google faciliteert immers ook in het exponentieel toenemende gebruik van Voice Search – gesproken zoekopdrachten – is de levendigheid van een taal meer en meer ingecalculeerd.

Hey Siri, hey Google! SEO Voice Search ook voor jouw site!

De opvatting dat een SEO-tekst een onleesbare tekst oplevert is inmiddels achterhaald. De Google zoekmachines is gestoeld op een snellerend algoritme. Leesbaarheid en taallevendigheid staat dan ook hoog in het vaandel. Google faciliteert immers ook in het exponentieel toenemende gebruik van Voice Search – gesproken zoekopdrachten – is de levendigheid van een taal meer en meer ingecalculeerd.

Waarom moet je optimaliseren voor Voice Search?

  • 55% van gebruikers van een smartphone gebruiken de voice search functie (bron: Perficient)
  • 39.4% van de gebruikers in de VS gebruiken de Android of Apple (SIRI)-assistent gemiddeld eens per maand voor het uitvoeren van een taak (bron: eMarketer).

Wat zijn alvast de belangrijkste take-aways voor Voice Search?

  1. Ken je klant en zijn gedrag op zijn device (mobiel, tablet, laptop etc)
  2. Gebruik met name vragende zoekwoorden (of denk in vragen)
  3. Creëer content die jouw bezoeker bezighoudt
  4. Zorg dat alinea’s duidelijk gemarkeerd zijn als speakable alinea’s
  5. Creëer pagina’s die je meest gestelde vragen en antwoorden bevatten (FAQ’s)
  6. Zorg dat je Google Mijn Bedrijf vermelding op orde is!