Het bouwen van een sterk online merk, oftewel branding, wat is het, hoe pas je het toe voor jouw merk, product of dienst en wat levert het op?
Branding
Branding online is een mix van creatieve processen waarmee je je potentiele klanten verteld over jouw bedrijf. Wie je bent, wat je belangrijk vindt en waarom een samenwerking met jou zoveel oplevert. Na het creëren van je eerste product, is het werken aan je merkidentiteit een continue prioriteit.
Branding gaat over alles wat je doet, hoe je het doet en op een manier die mensen bij blijft en associeren met jouw merk. Denk aan de fameuze swoosh van Nike of de appel van Apple. De symbolen denken een ongekende lading aan associaties af die de hele wereld inmiddels herkent.
Met behulp van drie B’s word je merk tot leven gebracht bij je klanten, relaties en je personeel; brand, branding en brandidentiteit.
Jouw brand staat voor hoe de wereld er tegenaan kijkt.
Jouw branding wordt gevormd door het creatieve proces van ontwerp en het bouwen aan een uniek merk.
Jouw brandidentiteit bestaat uit alle uitingen die je voor jouw bedrijf ontwikkeld hebt; van logo, website, app, social media kanalen, video’s, podcast, etc. kortom het totale plaatje waar jouw bedrijf voor staat.
Bouwen aan je merk, product of dienst
Dat bouwen doe je door in ieder geval te zorgen dat een aantal aspecten op orde is rondom je merk, product of dienst. Denk aan;
- herkenbaarheid van je merk, product of dienst
- kwaliteit die onmiskenbaar staat voor jouw merk…
- imago van je merk dat consequent is
- gedrag van je merk dat klopt bij wat je wilt uitstralen
En hoe doe je dat dan…?
Content & Campagnes
Zorgen dat je weet wat je kernwaarden zijn, maak dat duidelijk aan je klant. Doe dit door mooie, inspirerende content op te zetten, of lanceer een goede campagne rondom je merk, product of dienst…zorg dat je opvalt, zorg dat je blijft hangen of het verschil kan maken. Ga voor impact, maar wel op die manier die bij jou past!
Het internet staat vol van content, maar is het ook zinvol en voegt het iets toe voor jouw klanten? ‘Make it count’ is waar het om draait. Met online campagnes die zorgvuldig opgesteld zijn rondom jouw merk, merkwaarden en identiteit, zorgen we ervoor dat jouw klant ze herkent en dit proces van toegevoegde waarde is.
Wat levert branding dan op?
- Merkvoorkeur voor jouw bedrijf, merk, product of dienst
- Loyaliteit van jouw klanten, relaties en personeel
- Een hogere, verantwoorde prijs dan je concurrent
- Een stabielere bron van hogere afzet en omzet
- Een betere bescherming voor jouw merk of product
En zo kunnen we – als vakidioten – nog wel even doorgaan over het nut en noodzaak van branding, maar hiermee denken we wel een goed beeld te hebben gecreerd 🙂
Meer weten of hulp nodig? We’re here…